Jakość Kształcenia
- Wydziałowa Komisja ds. Kształcenia
- Harmonogramy i sprawozdania
- Katalog przedmiotów w zakresie wsparcia studentów w procesie uczenia się
- Procedury
Podstawy prawne określające w sposób zasadniczy obecną strukturę oraz funkcjonowanie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości na Uczelni, w tym na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych, stanowią: Uchwała Senatu Nr 245/2019 z dnia 31 października 2019 r. w sprawie Uczelnianego Sytemu Zapewniania Jakości Kształcenia, zmieniona Uchwałą Senatu Nr 263/2019, zmieniona Uchwałą Senatu Nr 129/2020, Zarządzenie Nr 113/2019 Rektora UJK w Kielcach z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie określenia szczegółowych zadań Uniwersyteckiej Komisji ds. Kształcenia, wydziałowych komisji ds. kształcenia/komisji ds. kształcenia w filiach oraz zespołów działających na poziomie uczelni i wydziałów/filii w ramach Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia. Zgodnie z zapisami znajdującymi się w wymienionych powyżej dokumentach, w celu realizacji zadań Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK) na szczeblu Uniwersytetu została powołana Uniwersytecka Komisja ds. Kształcenia (UKK). W skład UKK wchodzą: Zespół ds. Monitorowania Programów i Efektów Uczenia się; Zespół ds. Ewaluacji WSZJK; Zespół ds. Kadry Dydaktycznej i Organizacji Procesu Kształcenia. Ponadto na poziomie uczelnianym mogą być tworzone podzespoły zadaniowe. Nadzór nad funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK) sprawuje Prorektor ds. Kształcenia.
Do podstawowych zadań UKK należy: monitorowanie procesu kształcenia, dbałość o jego właściwą organizację w oparciu o obowiązujące przepisy; przygotowywanie procedur związanych z procesem kształcenia oraz zgłaszanie propozycji ich modyfikacji; przedstawianie rekomendacji organom uczelni dotyczących organizacji procesu kształcenia po pozytywnym zaopiniowaniu przez UKK; przedstawianie propozycji organom uczelni dotyczących nagród dydaktycznych po pozytywnym zaopiniowaniu przez UKK; przedstawianie propozycji organom uczelni dotyczących oceny nauczycieli akademickich w zakresie aktywności dydaktycznej i organizacyjnej po pozytywnym zaopiniowaniu przez UKK; przedstawianie rekomendacji organom uczelni dotyczących zatrudniania na stanowiskach dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych po pozytywnym zaopiniowaniu przez UKK; przedstawianie propozycji organom uczelni w sprawie wymogów kwalifikacyjnych na poszczególne kierunki i poziomy studiów po pozytywnym zaopiniowaniu przez UKK.
Na poziomie Wydziału powoływana jest Wydziałowa Komisja ds. Kształcenia oraz Kierunkowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia oraz Zespół ds. Ewaluacji Jakości Kształcenia na Wydziale. Do podstawowych zadań Wydziałowych Komisji ds. Kształcenia (WKK) należy: 1) wdrażanie procedur opracowanych przez Uniwersytecką Komisję ds. Kształcenia, 2)opracowywanie dokumentacji w zakresie zapewniania jakości kształcenia specyficznej dla wydziału, w tym przygotowywanie procedur wydziałowych, 3) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia na wydziale na podstronie internetowej wydziału, 4) przedstawianie dziekanowi propozycji mających na celu podniesienie jakości kształcenia na wydziale, 5) udział w przygotowaniu materiałów koniecznych do wizytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej i akredytacji resortowej, 6) opiniowanie nowych programów studiów (a także ich załączników) oraz modyfikacja programów z uwzględnieniem w szczególności: a) potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego, b) wyników monitorowania karier absolwentów, c) zakładanych efektów uczenia się, 7) wnioskowanie zmian w programach studiów między innymi na bazie uzyskanych wyników ankietyzacji (studentów i absolwentów), 8) opiniowanie metod oceny osiągania założonych efektów uczenia się, 9) opiniowanie/wnioskowanie wprowadzania zmian w organizacji procesu kształcenia oraz realizacji zajęć dydaktycznych w celu uzyskania większej efektywności procesu kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietyzacji (studenci i absolwenci), 10) monitorowanie obsady kadrowej zajęć dydaktycznych na wydziale, 11) opiniowanie tematów prac dyplomowych na podstawie analizy przeprowadzonej przez Kierunkowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia, 12) monitorowanie procesu dyplomowania, 13) opiniowanie harmonogramu i organizacji zajęć dydaktycznych, 14) wnioskowanie o dokonanie zmian w zakresie infrastruktury w aspekcie osiągania zakładanych efektów uczenia się, 15) koordynowanie wydziałowych badań ankietowych, 16) monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów i słuchaczy studiów podyplomowych, 17) przedstawianie Uniwersyteckiej Komisji ds. Kształcenia do 30 września każdego roku wyników samooceny i planów działań naprawczych z zakresu jakości kształcenia wraz z harmonogramem ich wdrażania w formie sprawozdania.
Do zadań Kierunkowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia należy: 1) przygotowywanie nowych programów studiów z uwzględnieniem: a) potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego, b) wyników monitorowania karier absolwentów, c) zakładanych efektów uczenia się, 2) analiza programów studiów pod kątem oceny efektów uczenia się, stanowiąca podstawę ich doskonalenia, w tym monitorowanie osiągnięcia kierunkowych efektów uczenia się przez studentów, 3) wydawanie opinii w sprawie kart przedmiotów po przeprowadzonej analizie kart uwzględniającej dobór metod, dobór literatury, określenie wymagań wstępnych, nakład pracy własnej studenta, punkty ECTS, odniesienie efektów przedmiotowych do kierunkowych, adekwatność metod oceny, 4) analiza kart przedmiotów w grupach przedmiotów pod względem powielania treści, 5) analiza zgodności tematów prac dyplomowych z kierunkiem studiów oraz ich weryfikacja pod kątem spełniania wymogów stawianych pracom dyplomowym, 6) analiza dostępności dla studenta pracowników naukowo-dydaktycznych i niebędących nauczycielami akademickimi, 7) monitorowanie sposobów wsparcia studentów w procesie kształcenia oraz dostępności kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami, 8) analiza współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi w zakresie realizowanego/modyfikowanego/przygotowywanego programu studiów, 9) przedstawianie Wydziałowej Komisji ds. Kształcenia w terminie wskazanym przez dziekana, wyników samooceny z zakresu jakości kształcenia w formie corocznego sprawozdania.
Do zadań Zespołu ds. Ewaluacji Jakości Kształcenia na Wydziale należy: 1) przeprowadzenie oceny poprawności i skuteczności funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na wydziale poprzez: a) projektowanie, przeprowadzanie i analizowanie badań ankietowych: – studentów i słuchaczy studiów podyplomowych wydziału w zakresie oceny nauczycieli akademickich oraz jakości obsługi administracyjnej, -studentów wydziału w zakresie oceny uzyskania efektów uczenia się, – absolwentów wydziału dotyczących ich opinii na temat jakości kształcenia, – nauczycieli akademickich oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi na wydziale, b) opracowywanie raportów i rekomendacji związanych z ankietyzacją przeprowadzaną w ramach wydziału, c) wizytowanie właściwych jednostek na wydziale/w filii, 2) przedstawianie Wydziałowej Komisji ds. Kształcenia wyników samooceny z zakresu jakości kształcenia w formie corocznego sprawozdania.