Katedra Ekonomii i Finansów
Kierownik Katedry Ekonomii i Finansów
dr hab. Sławomir Pastuszka, prof. UJK
+48 (41) 349-65-46
Zastępca Kierownika Katedry ds. kształcenia
dr Joanna Rogalska
Zastępca Kierownika Katedry ds. ogólnych
dr Ewa Kraska
ul. Uniwersytecka 15, 25–406 Kielce
mgr Anna Gosek – pokój 118
+48 (41) 349-65-46
keif@ujk.edu.pl
Sekretariat Katedry czynny:
7:30-15:30
Zakład Ekonomii i Finansów
Kierownik Zakładu – dr hab. Andrzej Pawlik, prof. UJK
- dr hab. Andrzej Pawlik, prof. UJK
- prof. dr hab. Jerzy Szczepański
- dr Łukasz Antos
- dr Artur Borcuch
- dr Katarzyna Chojnacka
- dr Paweł Dziekański
- dr Anna Dybała
- dr Małgorzata Garstka
- dr Ewa Kraska
- dr Dorota Słowik
- dr Wojciech Pietrowski
- dr Joanna Rogalska
- dr Michał Stachura
- dr Barbara Wodecka
- mgr Andrzej Kowalczyk
- mgr Angelika Pienias
Zakład Polityki Gospodarczej
Kierownik Zakładu – dr hab. Grzegorz Drozdowski, prof. UJK
- dr hab. Prof. UJK Sławomir Pastuszka
- dr hab. Grzegorz Drozdowski, prof. UJK
- dr hab. Agata Szydlik-Leszczyńska, prof. UJK
- dr hab. Elżbieta Słabińska, prof. UJK
- dr Marcin Banaszek
- dr Renata Jedlińska
- dr Ana Kaminska
- dr Magdalena Piłat-Borcuch
- dr Beata Rogowska
- dr Monika Siwek
- dr Edyta Łyżwa
- dr Monika Stachowicz
- dr Kinga Stęplewska
- mgr Mariusz Matla
- mgr Magdalena Semaniak
- mgr Marcin Walczak
- mgr Magdalena Wrońska
Pracownicy naukowo-dydaktyczni zatrudnieni w Katedrze Ekonomii i Finansów stanowią zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów prowadzących w szczególności intensywną działalność naukową. Są oni kierownikami i członkami wielu projektów badawczych, autorami i współautorami monografii naukowych, autorami artykułów naukowych w wysoko punktowanych czasopismach naukowych publikowanych w Polsce i za granicą. Jednocześnie pracownicy Katedry czynnie uczestniczą w konferencjach krajowych i międzynarodowych, biorą udział w stażach i szkoleniach zagranicznych, współorganizują konferencje i seminaria naukowe odbywające się w kraju i za granicą, a także są członkami rad naukowych wielu czasopism naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
Główne obszary badawcze pracowników Katedry Ekonomii i Finansów
- Makroekonomia i polityka makroekonomiczna
- Ekonomia międzynarodowa
- Ryzyko w działalności gospodarczej
- Ekonomia sektora publicznego
- Inwestycje realne i finansowe
- Finansowanie projektów inwestycyjnych
- Kapitał społeczny
- Ekonomia behawioralna,
- Gospodarka oparta na wiedzy
- Rozwój lokalny i regionalny
- Zarządzanie kapitałem ludzkim
- Rynek pracy
- Przedsiębiorczość
- Finanse instytucji rządowych i samorządowych
- Finanse przedsiębiorstw
- Bankowość
- Rachunkowość i księgowość
- Podatki
Katedra Ekonomii sprawuje merytoryczną opiekę nad kierunkami studiów:
- Ekonomia – studia I i II stopnia, profil ogólnoakademicki
- Finanse i rachunkowość – studia I i II stopnia, profil praktyczny
W ramach Katedry Ekonomii i Finansów funkcjonują cztery zakłady:
- Zakład Makroekonomii
- Zakład Mikroekonomii
- Zakład Finansów i Rachunkowości
- Zakład Metod Ilościowych
20 stycznia 2025 r., godz. 15:00 sala 202B
dr hab. Jerzy Szczepański
Programy rozwoju przemysłu polskiego w XIX-XX wieku (do 1939 roku)
Wystąpienie będzie poświęcone głównym koncepcjom rozwoju przemysłu polskiego w XIX-XX wieku (do 1939 roku). Były to głównie trzy kierunki propozycji:
- Państwowe programy, autorzy i realizacje w XIX wieku – Stanisław Staszic (1815-1824), Ks. Ksawery Drucki-Lubecki (1824-1830), Bank Polski (1828-1842).
- Prywatne programy, ich autorzy i dokonania – Jan B. Komarzewski, Piotr Steinkeller, Konstanty Wolicki, Leopold Kronenberg, Andrzej Zamoyski, Jan Bloch
- Programy rozwoju gospodarczego w XX wieku (do 1939 roku) – Eugeniusz Kwiatkowski. Centralny Okręg Przemysłowy
Koncepcje rozwoju przemysłu państwowego w XIX wieku, pomimo różnic, były dość konsekwentne w swej wizji i programie rozwoju głównie przemysłu państwowego. Odwoływał się do nich w okresie międzywojennym twórca Centralnego Okręgu Przemysłowego – wicepremier Eugeniusz Kwiatkowski.
Jednym z głównych celów wystąpienia będzie pokazanie stanu zaawansowania badań w tym zakresie. O ile dość dobrze znamy (ze sporymi różnicami) państwowe programy rozwoju przemysłu, to prywatne projekty i próby ich realizacji, są w dużym stopniu nieznane.
4 grudnia godz. 15:00, sala 211 B
Dr Beata Rogowska „Ekonomia alternatywna w procesie kształcenia akademickiego.
Abstrakt: We współczesnej gospodarce „niepewności” (pandemia Covid-19, kryzys energetyczny inflacyjny, kosztów utrzymania, wojna na Ukrainie) niezwykle ważna staje się innowacyjna oraz adekwatna do wskazanych zjawisk edukacja ekonomiczna na poziomie uniwersyteckim. Od czasu protestów studentów we Francji w 2000 r. dyskutuje się w świecie akademickim na temat możliwości zmiany lub poszerzania klasycznych (ortodoksyjnych) programów kształcenia ekonomicznego o obszary alternatywne nazwane w ekonomii heterodoksyjnymi (aspekt metodologiczny, treści, praktyka pedagogiczna). Wymaga to w sensie metodologicznym odwołania się do tzw. podejścia pluralistycznego, które założenia zapewnić ma bardziej kompleksowe wyjaśnienie realiów ekonomicznych. Tradycja kultura i specyfika poszczególnych państw wpływa na większe lub mniejsze możliwości przyswajania pluralizmu (opór Stany Zjednoczone, Wielka Brytania). W Polsce widoczne są pierwsze inicjatywy popularyzujące ekonomię heterodoksyjną zarówno w aspekcie instytucjonalnym (stowarzyszenia), na rynku wydawniczym jak i w procesach kształcenia. Zwłaszcza, że uczelnie uczestniczą aktywnie w procesie umiędzynarodowienia, w którym dochodzi do „zetknięcia się” różnych koncepcji dotyczących programów kształcenia oraz stosowanych metod dydaktycznych. Seminarium dotyczy ukazania możliwych kierunków badań w tym obszarze z uwzględnieniem różnych perspektyw:
- krytycznej (pozytywnych i negatywnych aspektów wdrażania ekonomicznej heterodoksji),
- badawczej,
- dydaktycznej: nauczyciela akademickiego i studenta, poziomów kształcenia (I, II stopnia i form), typu uczelni (publiczna, niepubliczna) czy jej nazewnictwa według uprawnień w Polsce, z uwzględnieniem wymogów prawnych w zakresie dydaktyki (w tym UE) oraz jej efektów w kontekście wyzwań związanych z profesjonalizmem zawodowym,
- międzynarodowej (specyfika poszczególnych państw).